2010. október 3., vasárnap

Juhtúrós-kolbászos kombe

Edit barátnőm mesélte egyik este, milyen csodát sütött. A mese mellé linket is küldött, fázisfotókkal illusztrálva az elmondottakat.

Fordításért esedeztem, s másnap este már az én sütőmben készült ez a mennyei finomság! Köszönöm Edit!!!

Olyasmi, mint egy egyben sült croissant. Leveles, foszlós, tépkedhető, illatos péksütemény. A tésztája pillekönnyű, ami pedig a tölteléket illeti, csak a hűtőnk tartalma, valamint a fantáziánk szab határt! Figyelem, a tészta íze semleges, ezért a végeredmény lehet édes és sós!

Ez itt most egy sós verzió, amely mind állagával, mind ízével-illatával egyszerűen visszarepített bennünket Bulgáriába :-) Ott ettünk ehhez hasonló péksüteményeket minden reggel, egy pohár könnyű joghurt kíséretében.

Bátran buzdítok tehát mindenkit, hogy süsse meg, alkossa meg a saját ízvilágát!



Juhtúrós-kolbászos kombe


Hozzávalók:
  • 3,5 dl tej
  • 1 dl víz
  • 1 tk. cukor
  • 1 kk só
  • 60 dkg liszt
  • 2,5 dkg friss élesztő  
  • 10 dkg vaj
  • 5 ek. olaj
Töltelék:


  • 10 dkg juhtúró
  • 1-2 dl tejföl
  • 15-20 dkg (házi)kolbász
Tetejére:
  • 1 tojás
  • szezám/lenmag/mák

A tejet és a vizet meglangyosítjuk. Beletördeljük az élesztőt, hozzáadjuk a cukrot, majd meleg helyen felfuttatjuk - kovászt készítünk.

A vajat és az olajat összeolvasztjuk.

A kolbász apró darabokra vágjuk, összekeverjük a juhtúróval és annyi tejföllel, hogy ne túl híg krémet kapjunk.

Egy fakanál segítségével összekeverjük a felfutott kovászt a liszttel és a sóval, viszonylag lágy tésztát kapunk belőle. Három részre osztjuk. Erősen lisztezett munkalapon nagyon vékonyra nyújtjuk az első lapot. Megkenjük a vaj-olaj keverék felével. 

Kinyújtjuk a második tésztadarabot is akkora méretűre, mint az első, s ráfektetjük a vajas tésztalapra. A második lapra kenjük az összes tölteléket. Hasonló vékonyra és nagyságúra nyújtjuk a harmadik tésztát is, ráfektetjük a töltelékre, majd megkenjük a vaj-olaj maradékával.

Hajtogatunk. Felső harmad felülről lefelé középre, alsó harmad alulról felfelé középre, majd összehajtjuk, mint egy könyvet. Ahol érintkezik a két tésztafél, kicsit összecsipkedjük.

Sütőpapírral bélelt tepsibe fektetjük a tésztacsomagot, éles késsel vagy pizzavágóval átlósan és keresztben is bemetsszük. Egy órán át letakarva kelni hagyjuk.

Ha megkelt, tetejét lekenjük tojással, megszórjuk szezámmaggal/lenmaggal/mákkal, majd 180 fokos sütőben 30-35 perc alatt aranyszínre sütjük.

Hagyjuk kicsit hűlni, majd a vágások mentén válasszuk szét a szeleteket, és tépkedjük el élvezettel ezt a csodát!







42 megjegyzés:

  1. Hűha! Ez tényleg isteni lehet!:) Mentem is gyorsan, köszi.

    VálaszTörlés
  2. Azota csokisan is megsutottem :D Isteni!

    VálaszTörlés
  3. "Aztabetyárját", istenien néz ki! :)

    VálaszTörlés
  4. Gyönyörű!!! Én is megsütöm!

    VálaszTörlés
  5. Kell-kell, vagy inkább kérem:)) de vittem a receptet! majd társasággal megsütöm, kettőnknek nem merem;) mert megennék azonnal!!

    VálaszTörlés
  6. Szóhoz sem jutok! Micsoda pazar látvány, és micsoda finom íze lehetett!

    VálaszTörlés
  7. Ildy, csodafinom! És olyan ízben, amilyet szeretnél :-)

    Editem, köszönöm a receptet!!! Csokis... Értem a célzást :-DD

    Mézi, köszi :-)


    Tücsök, okés! :-)


    Móni :-) Várom!


    Í.Sz - isteni bulikaja! Két embernek tényleg kísértés - mert elfogy :-DD


    Poppy, köszi :-) Piszkosul eteti magát ;-)

    VálaszTörlés
  8. Atya-gatya ez valami fenséges, el is mentem

    VálaszTörlés
  9. Ez igen, ez tetszik nagyon!

    VálaszTörlés
  10. De ügyes vagy! Istenien néz ki!:-))

    VálaszTörlés
  11. Hát szabad ilyet korán reggel!? Eszméletlen vagy!
    Mentem a receptet!

    VálaszTörlés
  12. Stipistopi! :)
    Annyira jókat sütsz... :)

    VálaszTörlés
  13. Csorog a nyálam! Ezt feltétlen meg fogom sütni:)

    VálaszTörlés
  14. Hát ez valami isteni lehet!
    Hoztam is a tányérkámat :)

    VálaszTörlés
  15. Üdv!

    Én egy 52 éves fickó vagyok. Az asszony nem süt, nekem kell próbálkoznom.
    Most tettem be a sütőbe. Már a "kombe" is felkeltette az érdeklődésemet, de a fotók és a leírás eldöntötték a kérdést. Szabin vagyok a héten, senki sem akadályozhat.
    Tudjátok lányok, ha csökken a szerelem lángja, a has igényei előrefurakodnak..))
    Köszi az 5letért. Remélem sikeres lesz!!

    Haspók.

    VálaszTörlés
  16. No.
    Negyven perc kellett neki.
    Istenien néz ki. Komoly önuralom kell ahhoz, hogy ne essek neki azonnal...))
    Mégegyszer köszi!

    Haspók.

    VálaszTörlés
  17. Bianka, osztán kipróbálni! :-)


    Ottis, köszi! Isteni!


    Andi köszi :-)


    Dia, hogyne szabadna?! Reggelire! :-)


    Mónika, tuti siker!


    Rainy, köszönöm :-)


    Cs.T - oké! Szeretni fogjátok!


    Csibe, az! Volt :-)


    Kiselefánt, próba!!!


    Szia Haspók! No és az asszony mit szólt hozzá??? Nem lobbantotta fel azonnal a szerelem lángját az alkotói munkád? :-)
    Örülök, hogy sikerült és szépséges lett! Milyen ízesítéssel készült?
    Ugye megírod, hogy ízlett??
    :-)

    VálaszTörlés
  18. Nos, lángolásról még nincs szó..))
    A juhtúrós verzió szerint, de kolbász helyett bacon-t és egy marék petrezselyem zöldet tettem bele. Ámult-bámult a népség. Két szelet maradt ma reggelre..
    Egyszóval sikere volt.

    Az ízesítéssel még fogok babrálni. Mondjuk egy sajtos sem lehet kutya..
    No, szép napot mindenkinek!

    Haspók.

    VálaszTörlés
  19. Szia Haspók! Köszi :-) Tied verzió se kutya... Hmmmm....

    A tészta tuti! Lehet édesen is próbálkozni: lekvár, édes túró, mák, dió, csokiiiiiii, ésatöbbi! Le lesznek nyűgözve :-)

    VálaszTörlés
  20. Hmmm.... ez csodásan néz ki! Szeretném az illatát is érezni, úgyhogy vittem a receptedet! :))

    VálaszTörlés
  21. Még nyersen is kafán nézett ki!!!

    VálaszTörlés
  22. Felhőlány, figyelek :-)))


    Karulino, aztán megsült, illatozott... és jól megettük! Iszonyat finom!

    VálaszTörlés
  23. Nagyon, nagyon finom lehetett!

    VálaszTörlés
  24. most sült ki..... nagyszerű. füstölt sajt, lókolbász és juhtúró ment bele..... a gyerekek ránézésre nem kértek belőle, de aztán megadták magukat, amint elkezdett kihűlni. Köszönjük :)

    VálaszTörlés
  25. Nelli, mint az álom! Azóta már készült több verzió is :-)


    Beastie, örülök, hogy sikerült meggyőzni a gyerkőcöket :-))) Ránézésre nem kértek belőle??? Megőrülök :-)

    VálaszTörlés
  26. Máma volt a napja,hogy elkészítsem . Egy picit babrás de az eredmény az fenséges. Köszi a receptet.

    VálaszTörlés
  27. Szia kedves Névtelen :-) Csak az elején szöszmötölős, igaz? A nyújtás, összeállítás, hajtogatás? Utána csak pihen és sül :-)

    Nagyon örülök, hogy ízlett! Jöhet a többi ízkombináció :-)

    VálaszTörlés
  28. Ezer köszönet ezért a receptért! Valami isteni finom lehet....már amennyiben sikerül! Ugyanis nekem sajnos "sikerült" elrontanom! Nem tudom hogyan, miként, számomra is rejtély, hiszen nem vagyok egy mai csirke, gyakorló háziasszony vagyok, túl mindenféle sós és édes kelttésztákon, amik a család kedvencei! Szóval nekem ez a kombe feladta a leckét!A rengeteg olvasztott vajtól már nyersen csúszott-mászott százfelé és sütés közben, után is tocsogott az egész tepsi.(Sztem rengeteg a 10dkg vaj+5 ek.olaj!)Ezen kívül már a kelesztés során elterült, mint a Nagyalföld,a végeredmény egy nagy lapos kb. 30 cm átmérőjű valami lett. Ezenkívül nem lett foszlós, pihe-puha könnyű, mint ahogy az egy kelttésztánál elvárható, hanem egy szaftos kissé nehéz állagú tészta lett belőle.A töltelék maga finom, én túrót tejföllel kikeverve és bacont tettem bele. Azért elfogyott, megeszegettük, az íze így is finom volt, de az állaga nem az igazi!Persze ez nem tántorít el, nem adom fel, nem vagyok hajlandó lemondani egy iylen finomságról, biztosan meg fogom még csinálni! Viszont abban kérnék segítséget,ötleteket, hogy vajon mit ronthattam el, mit kellett volna másképp csinálnom!? Mindent kimértem, a leírás alapján készítettem és mégsem az lett belőle, amit vártam, elképzeltem!Mindezt tanulságként írtam le, nem kell szégyellni, ha valamit elront az ember! Köszönöm! marcipán

    VálaszTörlés
  29. Szia Marcipán! Köszönöm, hogy leírtad! Hm... Biztos, hogy sokat számít a liszt milyensége is. Meg a zsiradék mennyisége is a kenésnél. Írod, hogy rutinos vagy a kelt tésztákban, legközelebb csökkentsd bátran, szemmértékre a kenéshez használt vaj+olaj keveréket!

    A képek a saját konyhámban készültek, a recept kipróbált és bevált valami.

    Remélem, nem tántorít el a "terülés", és teszel még vele egy próbát! Hagyatkozz a tapasztalataidra, az ösztöneidre, hogy kell kinéznie egy kelt tésztának!

    VálaszTörlés
  30. Koszönöm Viki, hogy ilyen hamar válaszoltál! Igen, biztosan úgy jó a recept, ahogy van, a többi hozzászólásból ítélve is! Mindenképpen meg fogom próbálni még elkészíteni, nem szabad elhanyagolni egy ilyen szuper receptet, amiben ennyi lehetőség rejlik! Édesen, sósan...főleg a spenótos változat!Hmmm... Most megnéztem a linket is, amit a bevezetődben említesz, az eredeti román nyelvű receptet és képeket, sokat segített. Valószínű, hogy abban is hibáztam, hogy egy nagy lapos tepsin kelesztettem, sütöttem, holott nyugodtan tehettem volna egy mélyebbe, ahol felfelé tudott volna terjeszkedni és nem széltében.Talán legközelebb mérséklem a zsíradék mennyiségét egy kicsivel, de mindenképpen szeretném elkészíteni, mert biztos vagyok benne, hogy valóban egy nagyon finom kelttésztáról van szó!
    Köszönöm mégegyszer! marcipán

    VálaszTörlés
  31. Szia Marcipán! A román oldal valóban nagyon hasznos, rengeteg gyönyörű fázisfotóval! És igen, valóban tanácsos inkább egy magas falú tepsiben sütni, mint pl. gáztepsiben!

    Ha leveszed a zsiradék mennyiségét és kisebb tepsibe teszed - szerintem szuper lesz :-)

    Ugye megírod? Nagyon remélem, hogy finom-sikeres lesz!!!

    VálaszTörlés
  32. Szia Viki!
    Én egy hét alatt kétszer is megsütöttem, nekünk annyira bejött a recept. Igaz, én is elvétettem első alkalommal, hogy egyrészt valószínűleg túl mélyen vágtam be, másrészt elfelejtettem a tetejére a tojást, helyette a maradék vajjal kentem meg, harmadrészt a hajtogatásnál másodjára is háromszorosan hajtottam, nem könyvszerűen.
    És biza a nagy gáztepsibe tettem, ahol elterült, mint a nagyalföld, mellékelem majd a fotó linkjét róla.
    Deeee, a tésztájáról legekben tudok csak beszélni!!!!!! Nekem egyik alkalommal sem ázott el, hanem valami olyan fantasztikusan könnyű, finom, foszlós lett, hogy valami csoda! Szóval a recept fantasztikus!!!
    Terjesztem is azóta bőszen a barátaim, ismerőseim között, természetesen mindenhol megadom a forrást, mármint a linkedet. :)

    Ez a kis batyu az enyém:....hiii

    http://lh3.ggpht.com/__BKtQFSVFUI/TNgajpnAXBI/AAAAAAAAAcQ/MsgaQ20Ql6Q/s640/juht%C3%BAr%C3%B3s%20kolb%C3%A1szos%20kombe.jpg

    Üdv.Vicus

    VálaszTörlés
  33. Szia Vicus!

    Juj, de örülök :-) Na, gyakorlat teszi a mestert :-) Jó lett az nagyon! És szép is, és gondolom jól el is fogyott!

    VálaszTörlés
  34. bocs, de ki fogalmazta?
    http://sherpakonyhaja.blogger.hu/2010/11/06/juhturos-kolbaszos-kombe

    VálaszTörlés
  35. Kedves Névtelen :-) Köszönöm, szó szerint az ÉN leírásom, szófordulataim - és időrendileg is én voltam hamarabb 1 hónappal :-)

    Hát ilyet!

    VálaszTörlés
  36. nem szeretem az ilyesmit!

    Viszont a Kombe, az nagyon jól sikerült, ma sütöttem meg! Én nagyon egyszerűre fogtam, a tölteléke egy kis reszelt sajt volt.
    Köszi a receptet!

    VálaszTörlés
  37. Mi sem... Lett is "némi" visszhangja!

    A sikeres sütésnek viszont nagyon örülök, egészségetekre!

    VálaszTörlés
  38. ...én is megsütöttem, nagyon finom lett. Köszi a receptet, engedelmeddel a blogodat a kombé recepten közzé teszem a FB-on az Akik szeretnek kenyeret sütni csoportba, mert sokan kérték :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Mihály! Nagyon örülök, hogy sikerült a kombe :-)))

      A FB-on sajnos spamként jelölt a blogom, nem tudod megosztani :-( De nagyon köszönöm!

      Törlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.