2010. április 20., kedd

Péti pite hajtovány




Na, a sok édesség után egy kis "sósság" :-)

A neve költött név, én találtam ki, mert egyre azon törtem a fejemet készítés közben, jaj mire is hasonlít? No és nem más, mint a péti pite alkotórészeivel töltött, hajtovány alakú - by Limara - harapnivaló.

Brutál izmos darab, de piszkosul eteti magát! 8 személyes házibuliba sütöttem, így neki is fogtam az ipari mennyiségű adagnak 1 kg lisztből - és 2 db maradt belőle. Ették a népek :-)

Az illata és az íze valami eszméletlen, kitűnő italkorcsolya! A hagyma ugyebár szomjazik odalenn :-)




Péti pite hajtovány


Hozzávalók kb. 50-60 termetes, nagy darabhoz:



  • 1 nagy pohár tejföl (450 gr)
  • 1 kis pohár tejföl (175 gr)
  • 1 dl tej
  • 12 dkg margarin
  • 1 kg liszt
  • 10 dkg rétesliszt
  • 1 ek. cukor
  • 1 ek. só
  • 8 dkg élesztő
  • 2 db tojás


Töltelék:

  • 30 dkg főtt, füstölt sonka
  • 20 dkg krinolin
  • 0,5 dl olaj
  • 1 mk. bors
  • 1 fej! fokhagyma
  • 10 dkg margarin
  • 4 lilahagyma
  • 20 dkg sajt
  • 2 dl tejföl

Tetejére:
  • 1 tojás
  • szezámmag

A tejfölt a tejjel és a margarinnal kevergetve lábasban, gyenge tűzön addig melegítjük, míg a margarin elolvad benne, de vigyázzunk, ne legyen forró! A kétféle lisztet, sót, cukrot összekeverjük egy nagy tálban, belemorzsoljuk az élesztőt, beleütjük a tojásokat, végül a tejfölös-margarinos keveréket. Könnyű kelt tésztát dagasztunk belőle, majd letakarva meleg helyen duplájára kelesztjük.



Amíg kel, elkészítjük a tölteléket.

  • A sonkát és a krinolint apró kockákra vágjuk, az olajon megpirítjuk, megborsozzuk, kihűtjük.
  • A fokhagymát finomra reszeljük vagy zúzzuk, ezt margarinon futtatjuk meg, vigyázva, meg ne égjen.
  • A lilahagymát vékony karikákra vágjuk.
  • A sajtot lereszeljük.



Ha a tészta megkelt, 4 egyenlő darabra vágjuk, és lisztezett munkalapon egyenként kb. 50x25 cm-es téglalappá nyújtjuk a darabokat. Megkenjük a fokhagymás margarin 1/4 részével, majd a tejföl 1/4-ével, meghintjük a pirított sonka negyedével, a lilahagyma karikák negyedével, végül a sajt negyedével.



Szorosan feltekerjük, mint egy beiglit - és most kenjük le felvert tojással, semmint egyesével keljen utána pacsmagolni. Így járunk el a másik három tésztadarabbal is.

Trapéz alakú darabokat vágunk a tekercsből egy éles késsel, sütőpapírral borított tepsire ültetjük őket. Meghintjük szezámmaggal, és 10-15 percig hagyjuk kelni.



A sütőt - aljában egy pikszis vízzel - előmelegítjük 170 fokra, és 25 perc alatt pirosra sütjük a hajtoványokat.





Hagyjuk őket egészen langyosra hűlni, mert a belseje tűzforró, plusz a meleg kelt tészta döbbenetes hasfájást képes előidézni...

De hűlés után nincs megállás: egyik a másik után - egészen hasfájásig :-)

22 megjegyzés:

  1. Olvasom a hozzávalóknál, hogy "50-60 emberes adaghoz". Mondom magamban, jó kis ismeretségi körötök lehet, ha ekkora házibulikba jártok. Aztán nagy nehezen (de tényleg nagyon lassan) leesett, hogy aha, az valószínűleg inkább 50-60 db, nagyméretű hajtoványt jelent. Még nagyon reggel van! :)
    Vicces szó ez a hajtovány amúgy! :) Tetszik!

    VálaszTörlés
  2. Chris, jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaj :DDDD Az már nem is buli, hanem lagzi lett volna :-))))

    Javítok :-))) És főzöl egy adag kávét :-))))


    Cs.T - köszönöm :-)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon guszta, finom, isteni. Kérhetek reggelire :)))

    VálaszTörlés
  4. Éreztem a zsigereimben, hogy javítani fogsz! :)
    De hát miattam nem kellett volna. Más meg nem ilyen béna...
    Félreértelmezés után rájöttem én is, hogy esetleg némi kávé szükségeltetik a mai nap túléléséhez! :)

    VálaszTörlés
  5. Most rogton azonnal kerek belole. Iszonyu finom lehet...

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm Viki, hogy kihúztál a csávából, bár aztán nem is én lettem a házigazda. Nagyon finom volt, a ráfordított időt azért elég húzós lehetett, csoda, hogy nem purcantál ki estére! Pussz

    VálaszTörlés
  7. Bianka :-) Naná!


    Chris, há' dehogynem :-)) Ez ilyen falusi szleng, az "emberes adag" :-)
    Kávét főzök!


    Edit, igenis értettem! Az volt! :-)


    Liz :-) Én ajánlkoztam roppant lelkesen :-) Ja, munkás volt, de szerintem megérte!
    És, ááááá, tudod milyen jól bírom ;-))

    VálaszTörlés
  8. Nem tudtam elképzelni, mi lehet ez a Péti Pite ! hát amint erre felé ballagtam, már az illata is ide vonzott :)) Csak az a baj, hogy közben vissza kellett fordúlnom a bilagitomééééééé :)))) pedig júúúúj de fegyelmezetlen tudok lenni hagyma ügyileg:))

    VálaszTörlés
  9. Semmi csoki? ááá, csak kelt tészta? :-DD Azt a szendót azért gondold át!

    VálaszTörlés
  10. Nagyon guszta lett! Imádom...és már olyan régen csináltam.

    VálaszTörlés
  11. Viki, töki pomposként vagy kemencés lángosként is dívik vásárokban! Biztos ismerős :-) Hagyma témában abszolút egyetértünk!!!


    Max, megmondalaaaaaaaak! Naaaaaaa :-DD Nem feledtem a szendvicset! ;-)


    Csibe, köszi!! Uccu neki egy pitének, jó sok hagymával!

    VálaszTörlés
  12. Nagyon jol neznek ki a kepen!
    Kis segitsegre lenne szuksegem, a kis es nagy pohar tejfol az mit takar? A tolteleknel egyertelmu mert dl-ben adtad meg.
    koszonom

    VálaszTörlés
  13. Éppen azon agyaltam mit kéne a maradék sonkával csinálni. Azok a lilahagymák? :)
    Totál brutál recept, és hát az utolsó fotó, ájulat!

    VálaszTörlés
  14. A hajtoványt imádjuk, a töltött is igen j lehet.

    VálaszTörlés
  15. Az "ó" kimaradt a "jó"-ból az előbb. Bocsi.

    VálaszTörlés
  16. Kedves Névtelen, köszi :-) A nagytejföl 450 gr, a kistejföl 175 gr. Nagypoharas, kispoharas, bár ott a pont, mert a nagy lehet 350 gr-os is! Elnézést!


    Rainy, elég ütős kis darab lett :-))) Szerintem ideális lesz a sonka álcázására :-DDD De ez ipari mennyiség, vigyázz!!


    Macus, úgy elfogyott, de úgy... :-))

    VálaszTörlés
  17. Ez ám aztán valami! Hihetetlen jól néz ki még nyersen is! Ezt el kell, hogy lopjam!

    VálaszTörlés
  18. Mézi, próba :-) Tuti frankó bulikaja!

    VálaszTörlés
  19. Kedves Viki!

    Ez oltári jól néz ki. Nálunk a lányok olyan válogatósak, hogy csak kukoricás pizzás lehet, de az már a könyökömön jön ki, de ez a hagymás krinolinos, hmmm. szóval két külön ízesítésű lesz a felnőtteké szezámmaggal jelölve.

    Köszi az ötletet.
    Üdv: Trisa

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Trisa!

      Köszönöm :-) Egy kicsit macerás ugyan az elkészítése, egy pizzáénál biztosan, de a végeredményt tekintve bőven megéri az a kis plusz idő!

      Szeretni fogjátok :-)

      Ebből az adagból nagyon sok lesz, így kalkulálj!

      Törlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.